LCHF MY WAY!


MrsDee "LCHF MY WAY"
Den perfekta bloggen för dig som äter LCHF/LOWCARB eller för dig som
gillar att experimentera med mat och nya smaker.
Jag vill främst inspirera och dela med mig av recept.
Själv äter jag Liberal LCHF som ibland lutar åt LOWCARB då jag kanske inte alltid håller mig till LCHF:s "alla regler"
Jag har valt min livsstil för att må bra och för att få
bättre blodsockerkontroll då jag är
typ 1 diabetiker.
Det finns inget rätt eller fel
när det kommer till mat,
enbart du själv vet vad du mår bra av....

Kram Dee!!

söndag, mars 27, 2016

Lchf smörgåstårta med skaldjur och lax......

Redan söndag och påskhelgen börjar gå mot sitt slut!
Här kommer ett jätte gott recept på 
Lchf smörgåstårta med skaldjur och lax....
Ett absolut måste på vårt påskbord.
Ta hand om er!
Kram Dee...

Lchf smörgåstårta med skaldjur och lax....

Smörgåstårtbotten:
5 ägg
4 dl mandelmjöl
1,5 tsk bakpulver 
1 krm salt

Vispa äggen poröst, tillsätt övriga ingredienser. 
Grädda i en smord springform mitt i ugnen på 200 grader i 15-20 min.
Låt svalna!


Laxröra:
1 dl vispad grädde
3 msk majonäs
1 msk cremefraiche 
100 g rökt lax (strimlad)
Gräslök (efter smak)
Svartpeppar, salt (efter smak)

Vispa grädden hårt, rör ner majonäs och cremefraiche och blanda till en jämn och fin smet. 
Blanda i övriga ingredienser och rör om ordentligt.
Låt stå kallt till det är dax att göra tårtan.

Räk/ äggröra:
1dl vispad grädde
3 msk majonäs 
1 msk cremefraiche 
3 hårdkokta ägg (hackade)
100 g räkor
Dill (efter smak)
Salt, svartpeppar (efter smak) 

Vispa grädden hårt, rör ner majonäs och cremefraiche och blanda till en jämn och fin smet. 
Blanda i övriga ingredienser och rör om ordentligt.
Låt stå kallt till det är dax att göra tårtan.


Dela Smörgåstårtbotten i tre väldigt tunna delar. 
Det gör inget om det råkar gå sönder, det syns inte när tårtan är färdig.
Bre på laxröran på första lagret och sedan ägg/ räkröran på andra lagret.
Avsluta med att lägga på den finaste bottnen längst upp.


Bre på:
2 dl grädde
4 msk majonäs

Vispa grädden riktigt hårt och blanda i majonäsen.
Bre på hela tårtan och dekorera med:

Kruksallad, rökt lax, kräftstjärtar, räkor, dill, körsbärstomater, citron, gurka, ev. någon jordgubb och ägg.
Hoppas det smakar!!









1 kommentar:

  1. Anonym27.4.16

    Hej, måste bara få säga att du har en toppenfin blogg med MASSA fina recept. Du har en massa kunskap och det är verkligen ett nöje att läsa igenom alla dina recept!
    Ska prova denna denna smörgåstårta till vår Bröllopsdag.
    /Q

    SvaraRadera