LCHF MY WAY!


MrsDee "LCHF MY WAY"
Den perfekta bloggen för dig som äter LCHF/LOWCARB eller för dig som
gillar att experimentera med mat och nya smaker.
Jag vill främst inspirera och dela med mig av recept.
Själv äter jag Liberal LCHF som ibland lutar åt LOWCARB då jag kanske inte alltid håller mig till LCHF:s "alla regler"
Jag har valt min livsstil för att må bra och för att få
bättre blodsockerkontroll då jag är
typ 1 diabetiker.
Det finns inget rätt eller fel
när det kommer till mat,
enbart du själv vet vad du mår bra av....

Kram Dee!!

lördag, januari 09, 2016

Sweet chilisås LCHF style......

Är det något jag saknat under mina år jag ätit LCHF så är det sweet chilisås!!!
Tycker att det verkligen var på tiden att göra något åt saken... 
Här kommer mitt alternativ 
Sweet chilisås LCHF style...
Ni som äter strikt LCHF eller absolut inte vill äta sötningsmedel titta bort, ni andra njut av de underbara smakerna!!! 
Take care!!
Kram Dee!!

Sweet chilisås LCHF style....
4 st röda chili
5 st vitlöksklyftor
1 msk rapsolja
1,5 dl sukrin melis
2 tsk salt 
5 dl vatten
2 st gelatinblad 

Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
Skär bort fästena på chilin och ta bort ev kärnorna på två stycken så att det inte blir jätte starkt. 
För mer hetta låt kärnorna vara kvar.
Skala vitlöken och kör ihop med chilin i matberedaren.
Bryn chili/ vitlöksmixen i rapsolja några minuter under omrörning. 
Tillsätt vatten, sukrin och salt.
Låt allt puttra i 15 min på svag värme. 
Ta bort kastrullen från spisen och vispa ner gelatinbladen. 
Låt svalna och tjockna i kylen över natten. 
Häll upp i flaska och njut av underbar sweet chilisås till nästa måltid!!




3 kommentarer:

  1. Anonym9.1.16

    Läckert��

    SvaraRadera
  2. Mmm... Låter gott. Det ska jag prova, jag har ju så mycket chili i växthuset. 😊

    SvaraRadera
  3. Hur länge står den sig ?

    SvaraRadera