LCHF MY WAY!


MrsDee "LCHF MY WAY"
Den perfekta bloggen för dig som äter LCHF/LOWCARB eller för dig som
gillar att experimentera med mat och nya smaker.
Jag vill främst inspirera och dela med mig av recept.
Själv äter jag Liberal LCHF som ibland lutar åt LOWCARB då jag kanske inte alltid håller mig till LCHF:s "alla regler"
Jag har valt min livsstil för att må bra och för att få
bättre blodsockerkontroll då jag är
typ 1 diabetiker.
Det finns inget rätt eller fel
när det kommer till mat,
enbart du själv vet vad du mår bra av....

Kram Dee!!

tisdag, januari 26, 2016

Chicken nuggets med grillade grönsaker och sweet chili/ yoghurtsås.....

God morgon!
Idag börjar dagen tidigt, blaskigt och tråkigt ute men skönt att det inte är så kallt!
Här kommer dagens goda tips
Chicken nuggets med grillade grönsaker och sweet chili/ yoghurt sås....
Ha det gott alla fina och sköt om er!
Kram Dee!

Chicken nuggets med grillade grönsaker och sweet chili/ yoghurtsås.....                         2-3 port

Chicken nuggets:
2 stora kycklingfiléer
1 msk olivolja
1 tsk salt
1/2 tsk paprika pulver (Urtekram)
3 dl mandelmjöl
3 dl parmesan (riven)
3 ägg
Rapsolja

Dela kycklingfiléerna i lagom stora bitar, krydda med salt, olivolja och paprika pulver. 
Blanda ordentligt.
Häll upp mandelmjöl och parmesan i djupa tallrikar. 
Vispa upp äggen lätt och krydda med ev. lite salt i ännu en tallrik.
Panera kycklingbitarna i först parmesan sedan ägg och till sist i mandelmjöl. 
dvs. Parmesan+ägg+mandelmjöl
Fritera i panna i rikligt med rapsolja till nuggetsen fått fin färg.

Grillade grönsaker:
1 rödlök
1 morot
1/4 rotselleri
1/2 kålrot
8 körsbärstomater ( stek de övriga grönsakerna ca 45 min innan du lägger i tomaterna)
1 msk olivolja
1 tsk allroundkrydda (Urtekram)
1/2 tsk vitlökspulver (Urtekram)

Skär alla grönsaker i lagom stora bitar, krydda med olivolja och resten av kryddorna. 
Grädda mitt i ugnen på 225 grader i en smord form i 1 timme. 
Släng i körsbärstomaterna när de övriga grönsakerna nästan är klara, de behöver bara ca. 15 min i ugnen. 
Sweet chili/ yoghurtsås....
5 msk turkisk yoghurt 
2 msk sweet chilisås (hemgjord)
2-3 tsk sambal oelek
1 tsk sukrin melis

Blanda alla ingredienser ordentligt låt stå i kylen en stund före servering.
Smaklig måltid!










2 kommentarer: