LCHF MY WAY!


MrsDee "LCHF MY WAY"
Den perfekta bloggen för dig som äter LCHF/LOWCARB eller för dig som
gillar att experimentera med mat och nya smaker.
Jag vill främst inspirera och dela med mig av recept.
Själv äter jag Liberal LCHF som ibland lutar åt LOWCARB då jag kanske inte alltid håller mig till LCHF:s "alla regler"
Jag har valt min livsstil för att må bra och för att få
bättre blodsockerkontroll då jag är
typ 1 diabetiker.
Det finns inget rätt eller fel
när det kommer till mat,
enbart du själv vet vad du mår bra av....

Kram Dee!!

söndag, januari 17, 2016

Lchf Semlor.....

Redan söndag!! 
Här kommer ett toppen recept på 
Lchf Semlor.....
Känns som att alla bakar Semlor nu, så tänkte att det var dags att testa det!! 
Idag delar jag med mig av den traditionella Semlan fast en Lchf variant, imon kommer ett gott recept på en chokladig sådan.
Ha det gott och passa på att njuta av en god Semla idag!!
Kram Dee!!

Lchf Semlor.....
6 ägg
10 droppar steviadrops vanilj
5 msk sukrin melis
5 msk kokosmjöl
4 dl mandelmjöl
2 dl grädde
4 tsk bakpulver
4 tsk kardemumma 
4 msk Fiberhusk 

Vispa ägg, sukrin och steviadrops poröst.
Tillsätt de övriga ingredienserna och blanda ordentligt. 
Låt stå och svälla 5-10 min. 
Rulla till bollar och lägg i en smord muffinsform i plåt till stora muffins. 
Pensla med äggvita.
Grädda mitt i ugnen på 175 grader 25-30 min.
Låt stå och svalna.
Det blir ca 8 st stora semlor av satsen.


Mandelmassa:
2 dl mandelmjöl 
3 msk sukrin melis
4 msk grädde
1 krm vaniljpulver

Blanda alla ingredienser till en fin smet.
Jag blandade smeten i matberedaren och fick en jätte fin konsistens.
Satsen räcker till ca 3-4 stora Semlor.


Vispa grädde.
Skär loss toppen på en bulle och gröp ur innehållet. 
Fyll med massa god mandelmassa och spritsa med grädde.
Skär locket snyggt och pudra med lite sukrin melis.
Voala Semlan är redo att ätas.
Hoppas det smakar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar