LCHF MY WAY!


MrsDee "LCHF MY WAY"
Den perfekta bloggen för dig som äter LCHF/LOWCARB eller för dig som
gillar att experimentera med mat och nya smaker.
Jag vill främst inspirera och dela med mig av recept.
Själv äter jag Liberal LCHF som ibland lutar åt LOWCARB då jag kanske inte alltid håller mig till LCHF:s "alla regler"
Jag har valt min livsstil för att må bra och för att få
bättre blodsockerkontroll då jag är
typ 1 diabetiker.
Det finns inget rätt eller fel
när det kommer till mat,
enbart du själv vet vad du mår bra av....

Kram Dee!!

lördag, januari 30, 2016

Lchf köttfärspiroger.....

Trevlig helg alla fina!
Här kommer ett jätte gott recept på 
Lchf köttfärspiroger.... 
Så lätt och verkligen gott! 
Perfekt att ha i frysen och bara ta fram när man inte orkar laga mat. 
Må gott och njut av livet!
Kram Dee!

Lchf köttfärspiroger.....

Köttfärsfyllningen:
500 g nötfärs
1 pkt taco kryddmix (spicemaster)
1 msk paprikapure 
1 msk tomatpuré 
2 msk kalvfond (touch of taste)
Örtsalt (efter smak)
2 msk sukrin melis (för lite sötma, går absolut att välja bort)
1 tsk vitlökspulver 

Stek upp nötfärsen i panna, tillsätt alla kryddor och 1/2 dl vatten. 
Låt små puttra på plattan till all vätska avdunstat. 
Ställ åt sidan och låt svalna.

Pirogdeg:
6 ägg
1 tsk salt
5 msk kokosmjöl
4 dl mandelmjöl
1 dl grädde
1 dl kokosmjölk ( man kan ex ta 2 dl grädde elr. 2 dl kokosmjölk istället för att blanda.)
4 tsk bakpulver
4 msk Fiberhusk

Vispa äggen poröst, tillsätt grädde och kokosmjölk. 
Häll i de övriga ingredienserna och blanda ordentligt.
Låt svälla 15-20 min.


Tyck ut önskad mängd deg på bakplåtspapper, ganska tunnt (om det geggar blöt händerna med vatten).
Lägg i köttfärsfyllningen och tryck försiktigt upp kanterna runt fyllningen.
Pensla med äggvita och riv lite parmesan över.
Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 25 minuter.
Smaklig måltid!











2 kommentarer: