LCHF MY WAY!


MrsDee "LCHF MY WAY"
Den perfekta bloggen för dig som äter LCHF/LOWCARB eller för dig som
gillar att experimentera med mat och nya smaker.
Jag vill främst inspirera och dela med mig av recept.
Själv äter jag Liberal LCHF som ibland lutar åt LOWCARB då jag kanske inte alltid håller mig till LCHF:s "alla regler"
Jag har valt min livsstil för att må bra och för att få
bättre blodsockerkontroll då jag är
typ 1 diabetiker.
Det finns inget rätt eller fel
när det kommer till mat,
enbart du själv vet vad du mår bra av....

Kram Dee!!

måndag, januari 18, 2016

Choklad Semlor Lchf style....

God middag alla fina!
Här kommer gårdagens Semle recept i repris men idag med chokladfyllning och chokladgrädde.
Absolut något för er som älskar choklad!
Må gott!
Kram Dee!

Choklad Semlor Lchf style....
6 ägg
10 droppar steviadrops vanilj
5 msk sukrin melis
5 msk kokosmjöl
4 dl mandelmjöl
2 dl grädde
4 tsk bakpulver
4 tsk kardemumma 
4 msk Fiberhusk 

Vispa ägg, sukrin och steviadrops poröst.
Tillsätt de övriga ingredienserna och blanda ordentligt. 
Låt stå och svälla 5-10 min. 
Rulla till bollar och lägg i en smord muffinsform i plåt till stora muffins. 
Pensla med äggvita.
Grädda mitt i ugnen på 175 grader 25-30 min.
Låt stå och svalna.
Det blir ca 8 st stora semlor av satsen.

Choklad mandelmassa:
2 dl mandelmjöl 
msk sukrin melis (valfritt, beror på hur sött man vill ha det)
4 msk grädde
1 krm vaniljpulver
4 rutor/ 40g mörkchoklad 86% 

Blanda alla ingredienser till en fin smet.
Jag blandade smeten i matberedaren och fick en jätte fin konsistens. 
Smält chokladen och blanda i mandelmassa smeten.
Satsen räcker till ca 3-4 stora Semlor.

Chokladgrädde:
2 dl grädde
2 msk kakao
4 msk sukrin melis (valfritt, beror på hur sött man vill ha det)

Vispa grädde, kakao och sukrin. 
Skär loss toppen på en bulle och gröp ur innehållet.
Fyll bullen med choklad mandelmassa och spritsa med chokladgrädde.
Skär locket snyggt och pudra med lite sukrin melis.
Redo att ätas!
Hoppas det smakar!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar