LCHF MY WAY!


MrsDee "LCHF MY WAY"
Den perfekta bloggen för dig som äter LCHF/LOWCARB eller för dig som
gillar att experimentera med mat och nya smaker.
Jag vill främst inspirera och dela med mig av recept.
Själv äter jag Liberal LCHF som ibland lutar åt LOWCARB då jag kanske inte alltid håller mig till LCHF:s "alla regler"
Jag har valt min livsstil för att må bra och för att få
bättre blodsockerkontroll då jag är
typ 1 diabetiker.
Det finns inget rätt eller fel
när det kommer till mat,
enbart du själv vet vad du mår bra av....

Kram Dee!!

måndag, februari 22, 2016

Hallonpannacotta med blåbärsmousse dessert.....

Hej alla fina!! 
Har haft ett par intensiva dagar och inte hunnit lägga ut några recept.....
I lördags hade vi babyshower för min lilla syster som blir mamma för första gången om några veckor.
Här kommer ett super gott recept på en av alla goda desserter vi bjöd på.
Hallonpannacotta med blåbärsmousse dessert.....
Gott, super fint och inte allt för svårt.
Hoppas ni tycker om det!
Kram Dee!
Hallonpannacotta med blåbärsmousse dessert.....

Tårtbotten:
5 ägg
4 dl mandelmjöl
1 dl sukrin gold eller sukrin melis
2 tsk bakpulver 
1 krm vaniljpulver
5 droppar vanilj essense (valfritt)

Vispa äggen och sukrin gold i några minuter. 
Det ska bli riktigt fluffigt. 
Tillsätt de övriga ingredienserna och rör om.
Smörj noga in springformen med smör och strö på mandelmjöl så inte kakan fastnar. 
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 
15-20 min. 
Låt svalna och dela kakan i två på tvären.

Hallonpannacotta:
6 dl vispgrädde 
4 krm vaniljpulver 
4 msk sukrin melis 
2 dl Hallon (frysta)
4 st gelatinblad (går utmärkt att använda vegetarisk "gelatin" men följ då instruktionerna som finns på förpackningen)

Lägg gelatinbladen i kallt vatten, låt stå medan du förbereder resten. 
Blanda grädde, vaniljpulver, hallon och sukrin, koka upp under omrörning.
Så fort det börjar koka är det klart. 
Sila pannacottan så hallonresterna inte är kvar och låt svalna några minuter. 
Rör ner gelatinbladen och blanda ordentligt. 
Låt svalna och tjockna lite i kylen.

Blåbärsmousse:
4 dl grädde
3 krm vaniljpulver
3 msk sukrin melis
2 äggulor
225 g blåbär (frysta blåbär ska man tina)

Vispa grädden hårt ihop med vaniljpulver och sukrin melis. 
Tillsätt äggulorna och blanda.
Lägg till sist i blåbären och blanda ihop .


Använd en fin skål, gärna genomskinlig så man ser de olika lagren.
Lägg först en tårtbotten i botten av skålen, häll på den kalla och något tjocka pannacottan på. 
Lägg nu över den andra tårtbotten på. Ställ in i kylen och låt pannacottan stelna helt.
Häll på blåbärsmoussen på toppen, överst på kakan och dekorera desserten med färska bär. 
Blåbär, hallon eller jordgubbar. 
Låt stå i kylen ett tag före servering. 
Nu är det bara att njuta!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar