LCHF MY WAY!


MrsDee "LCHF MY WAY"
Den perfekta bloggen för dig som äter LCHF/LOWCARB eller för dig som
gillar att experimentera med mat och nya smaker.
Jag vill främst inspirera och dela med mig av recept.
Själv äter jag Liberal LCHF som ibland lutar åt LOWCARB då jag kanske inte alltid håller mig till LCHF:s "alla regler"
Jag har valt min livsstil för att må bra och för att få
bättre blodsockerkontroll då jag är
typ 1 diabetiker.
Det finns inget rätt eller fel
när det kommer till mat,
enbart du själv vet vad du mår bra av....

Kram Dee!!

lördag, december 05, 2015

Tårtbotten LCHF style.....

Julen närmar sig!!
Man planerar mat, bakar, ordnar och donar. 
Nyår är också på ingång och ofta har man massa födelsedagar som poppar upp.
Jag älskar att baka och göra massa gott till dessa dagar.
Här kommer ett super enkelt recept på tårtbotten LCHF style....
Det smakar jätte gott och går att variera på alla möjliga sätt, tillsätt lite saffran eller pepparkakskryddor till jultårtan. 
Häll i någon essense för någon annorlunda spännande smak. 
Det är verkligen bara fantasin som sätter stopp.... 
Våga experimentera, det kan inte bli mer än fel!! 
Njut av livet och må gott!
Kram Dee!!!

Tårtbotten LCHF style....
10 ägg
8 dl mandelmjöl
1,5 dl sukrin gold
3 tsk bakpulver 
2 krm vaniljpulver
5 droppar vanilj essense

Vispa äggen och sukrin gold i några minuter. Det ska bli riktigt fluffigt. 
Tillsätt de övriga ingredienserna och rör om ordentligt. 
Denna satsen är ganska stor så använd en ganska stor form eller plåt. 
Smörj noga in formen eller plåten med smör och strö på mandelmjöl så inte kakan fastnar. 
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 15-20 min. 
Låt svalna och dela den på 2 eller tre delar på längden. 

Exempel på fyllning:
LCHF sylt - kokar bär och sukrin till det blir en sylt.
Blanda bär och grädde.
LCHF chokladmousse.
Kokar egen LCHF vaniljsås/ kräm.
Lchf chokladkräm.
Lycka till!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar