LCHF MY WAY!


MrsDee "LCHF MY WAY"
Den perfekta bloggen för dig som äter LCHF/LOWCARB eller för dig som
gillar att experimentera med mat och nya smaker.
Jag vill främst inspirera och dela med mig av recept.
Själv äter jag Liberal LCHF som ibland lutar åt LOWCARB då jag kanske inte alltid håller mig till LCHF:s "alla regler"
Jag har valt min livsstil för att må bra och för att få
bättre blodsockerkontroll då jag är
typ 1 diabetiker.
Det finns inget rätt eller fel
när det kommer till mat,
enbart du själv vet vad du mår bra av....

Kram Dee!!

fredag, september 25, 2015

Fredagsmys med LCHF semlesviss!!

Solen lyser!!! 
Passa på att ladda batterierna och fylla på med energi, vi är på väg mot mörkare tider så lite sol är verkligen en lyx i tillvaron för tillfället.
Älskar när det är ljust ute, man blir så pigg och glad!! 
Idag är det fredag och ni som är lediga passa på att vila, njuta och leva livet. Själv är jag på väg till jobbet och tänkte hinna dela med mig av ett jätte gott recept som jag experimenterade med igår och det blev fantastiskt gott, "semlesviss" en slags marängswiss med semle smaker, kardemummamaräng, grädde och mandelmassa...
Hoppas ni tycker om det!
Trevlig helg på er alla där ute!!
Kram Dee!!
LCHF semlesviss

3 äggvitor
1 dl sukrin melis
2 krm kardemumma 

Visspa ingredienserna hastigt till du får en fin och jämn marängsmet. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper som oljats in lite extra med rapsolja annars fastnar det. 
Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 15-20 min, viktigt att kolla av färgen.
Låt stå och svalna. 

Mandelmassa:
8 msk mandelmjöl
4 msk grädde
2 msk sukrin melis
1 krm vaniljpulver

Blanda alla ingredienser till en jämn smet.

2dl grädde
Vispa ihop med 1 krm vaniljpulver och 1 tsk sukrin melis. 

När marängbotten svalnat bryt den i önskade bitar, varva maräng bitar med mandelmassa och grädde. 
Jag gjorde så att det såg ut som en liten bakelse. Sist men inte minst pudra med lite sukrin melis!l
Det är självklart fritt att göra hur man vill!!!
Njut och må gott, fredagsmyset är räddat och med en hel del färre kollisar än vanligt!!!
Semlesviss.......



2 kommentarer:

  1. fantastiska kvinna <3 Vad du kan!!!! Puss på dig!!!

    SvaraRadera
  2. Tack underbaraste vän....du kommer älska detta gumman......massa pussisar o kiramisar!!!!!

    SvaraRadera