LCHF MY WAY!


MrsDee "LCHF MY WAY"
Den perfekta bloggen för dig som äter LCHF/LOWCARB eller för dig som
gillar att experimentera med mat och nya smaker.
Jag vill främst inspirera och dela med mig av recept.
Själv äter jag Liberal LCHF som ibland lutar åt LOWCARB då jag kanske inte alltid håller mig till LCHF:s "alla regler"
Jag har valt min livsstil för att må bra och för att få
bättre blodsockerkontroll då jag är
typ 1 diabetiker.
Det finns inget rätt eller fel
när det kommer till mat,
enbart du själv vet vad du mår bra av....

Kram Dee!!

torsdag, september 17, 2015

LCHF chokladbiskvier!!

Ny dag, nya möjligheter!
Tittar ut genom fönstret och solen tittar fram en stund, så härligt!! 
Lillan sover så jag passar på att ta en kopp kaffe och en chokladbiskvi. 
Unnar mig lite gott innan jobbet. 
Som jag tidigare nämnt så är LCHF bakelser inte "fria" från kolhydrater vilket väldigt lite av vår kost är förutom kött, fisk, kyckling, ägg, olika fetter osv. 
Hittade en väldigt bra sida i LCHF tidningen som beskriver bra hur man ska äta vid strikt, normal och liberal LCHF, har tagit kort på sidan så ni som är intresserade kan kika på den. 
Här kommer receptet på LCHF chokladbiskvier för er som blir lite sugna. Må så gott!
Kram Dee!! 

Chokladbiskvier

Bottnar:
2 äggvitor (spara gulorna till smörkrämen)
4 dl mandelmjöl
1/2 dl sukrin melis

Vispa äggvitorna och sukrin melis till det ser ut som marängsmet. 
Tillsätt mandelmjöl och rör ihop. 

Klicka ut degen i bollar på en plåt med bakplåtspapper. 
Platta sedan till och grädda mitt i ugnen på 175 grader i 12 min. 
Låt bottnarna svalna!

Smörkräm:
200 g smör (rumstemperatur)
1 dl sukrin melis
2 krm vaniljpulver
1 tsk kakao
2 äggulor 

Blanda ingredienserna till du får en jämn och fin kräm. 
Jag har ibland lagt i olika essenser ex. mintessense eller arraksarom, pistageessense om man vill få lite variation på smakerna, lite kul att experimentera!

Garnering:
100g mörkchoklad 80% 
1-2 msk kokosfett 
Smält i en skål i micron.


När bottnarna har svalnat, bre på smörkrämen med en kniv eller vad ni känner funkar bäst för er? 
Doppa sedan i smält mörkchoklad. 
Låt stelna i frysen 1 tim. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar