LCHF MY WAY!


MrsDee "LCHF MY WAY"
Den perfekta bloggen för dig som äter LCHF/LOWCARB eller för dig som
gillar att experimentera med mat och nya smaker.
Jag vill främst inspirera och dela med mig av recept.
Själv äter jag Liberal LCHF som ibland lutar åt LOWCARB då jag kanske inte alltid håller mig till LCHF:s "alla regler"
Jag har valt min livsstil för att må bra och för att få
bättre blodsockerkontroll då jag är
typ 1 diabetiker.
Det finns inget rätt eller fel
när det kommer till mat,
enbart du själv vet vad du mår bra av....

Kram Dee!!

lördag, september 19, 2015

Kycklingfilé med sambal oelek!!

Älskar lediga lördagar!
Bara mysa med familjen och ta igen sig efter en lång arbetsvecka. 
Idag blir det ingen matlagning för min del, familjen ska ut och äta på restaurang, ska fira syskonbarn som fyllt år. 
Ser så fram emot en härlig familjedag ute! Bara njuta av god mat och sällskapet.....
Tidigare i veckan gjorde jag ännu en god kyckling rätt som jag tänkte att jag skulle dela med mig av idag.
Jag tillagar ofta mycket mat då vi är en stor familj, ni får försöka anpassa mängden efter er. 
Här kommer receptet. 
Ha en underbar lördag och ta hand om er!! 
Kram Dee!!
Kycklingfilé med sambal oelek.

2 kg kycklingfilé 
1 gul paprika
1 röd paprika 
1 grön paprika
1 paket färska sockerärtor ( helt efter smak) 
1 burk Kokosmjölk 
Grillkrydda, vitlökskrydda, sambal orlek, curry

Skär kycklingfiléerna i önskad storlek, marinera med grillkrdda, vitlökskrydda, curry (efter smak) och 3 msk sambal oelek. (Tänk på att sambal är starkt, så smaka av och anpassa efter er)
Stek upp kycklingen i rapsolja i stekpanna. 
Lägg över kycklingen i en kastrull när de är färdiga. 
Stek sedan paprikan och sockerärtorna hastigt i oljan som kycklingen stektes i.
Häll över även grönsakerna i kastrullen. 
Tillsätt en burk kokosmjölk. 
Låt allt små puttra i kastrullen i 15 min på låg värme så att smakerna tar sig.
Smaka av och krydda lite extra vid behov.
När allt är klart lägg i färsk basilika.
Servera med Shiratakiris. 
De som inte äter lågkolhydrarkost, servera ihop med ris.
Smaklig måltid! 

Kycklingfilé med sting, ni som älskar kryddig och lite stark mat kommer älska denna rätt......


 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar