LCHF MY WAY!


MrsDee "LCHF MY WAY"
Den perfekta bloggen för dig som äter LCHF/LOWCARB eller för dig som
gillar att experimentera med mat och nya smaker.
Jag vill främst inspirera och dela med mig av recept.
Själv äter jag Liberal LCHF som ibland lutar åt LOWCARB då jag kanske inte alltid håller mig till LCHF:s "alla regler"
Jag har valt min livsstil för att må bra och för att få
bättre blodsockerkontroll då jag är
typ 1 diabetiker.
Det finns inget rätt eller fel
när det kommer till mat,
enbart du själv vet vad du mår bra av....

Kram Dee!!

onsdag, september 16, 2015

Sötsugen?! LCHF chokladbollar!!

Jag försöker att inte äta sött så ofta! 
Men ibland blir man helt enkelt sötsugen och då vill jag ha bra alternativ till "vanligt" fika! 
Annars blir det lätt så att man stoppar i sig något som man inte mår bra av i längden! 
Som diabetiker får jag ett förhöjt "sockervärde" även om jag äter LCHF sötsaker men jag behöver inte ta lika mycket insulin till dessa bakverk som till en vanlig ex chokladboll i detta fallet.
Till en LCHF chokladboll behöver jag 3e insulin medan jag till en vanlig chokladboll skulle behöva ta 10e självklart spelar storleken på en chokladboll också roll men om vi tänker oss en mellan stor?! 
så skillnaden är ganska stor! 
Inte så lätt att förstå sig på detta om man inte är diabetiker men ni som är det förstår nog! 
Hur som!! dessa chokladbollar är fantastiskt goda! 
Här kommer receptet!
Kram Dee!!

LCHF chokladbollar

200 g äkta smör
200 g kokos
4 msk kakao
4-6 msk starkt kaffe
2 dl mandelmjöl
1 dl oskalade sesamfrön
1/2 dl hackad sötmandel
1 dl hackade hasselnötter
1 dl sukrin melis
1 tsk vaniljpulver 


Blanda ihop alla ingredienser som man gör med "vanliga" chokladbollar, rulla dom till bollar i önskad storlek och till sist rulla dom i kokos. 
Chokladbollarna är klara!!
Hoppas fikat smakar!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar